Egzamin praktyczny

Egzamin praktyczny jest wieloetapowy. Pierwszy etap to trzy zadania do wykonania na terenie placu manewrowego ośrodka egzaminowania. Drugi etap to jazda w ruchu drogowym.

Zadania na placu manewrowym:

1. Przygotowanie się do jazdy i sprawdzenie podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zadanie zaczyna się od sprawdzenia dwóch elementów wylosowanych przez system egzaminacyjny.

Osoba egzaminowana powinna wskazać przynajmniej gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się dane elementy. Na sprawdzenie mamy 5 minut. Do sprawdzenia można wylosować:

  1. a) poziom oleju w silniku,
  2. b) poziom płynu chłodzącego,
  3. c) poziom płynu hamulcowego,
  4. d) poziom płynu w spryskiwaczach,
  5. e) działanie sygnału dźwiękowego,
  6. f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
  7. g) działanie świateł mijania,
  8. h) działanie świateł drogowych,
  9. i) działanie świateł hamowania "STOP",
  10. j) działanie świateł cofania,
  11. k) działanie świateł kierunkowskazów,
  12. l) działanie świateł awaryjnych,
  13. m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,

Przy sprawdzaniu świateł hamowania i cofania osoba egzaminowana może poprosić o pomoc egzaminatora.

Następnie należy poprawnie przygotować się do jazdy:

Ustawiamy fotel, lusterka, zagłówek i zapinamy pasy bezpieczeństwa, upewniamy się czy drzwi pojazdu są zamknięte.

   - w lewym lusterku powinniśmy widzieć lewy bok pojazdu

     i lewy obszar przestrzeni za pojazdem

   - w prawym lusterku powinniśmy widzieć prawy bok pojazdu

     i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,

   - w wewnętrznym lusterku powinniśmy widzieć przez tylną

     szybę przestrzeń za pojazdem,

   - zagłówki powinny być ustawione tak aby środkiem głowy dotykać środka zagłówka.

Dwukrotne nieprawidłowe wykonanie ćwiczenia skutkuję przerwaniem egzaminu. Ta zasada dotyczy wszystkich zadań egzaminacyjnych.

 
2.Ruszanie z miejsca i jazda pasem ruchu do przodu i tyłu czyli słynny „łuk” : ).

To zadanie zaczyna się od włączenia świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym. Jeżeli samochód jest wyposażony w światła do jazdy dziennej i mamy dobrą widoczność to nie musimy robić nic ponieważ światła włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika.

Zalecamy jednak od razu włączyć światła mijania na wypadek gdybyśmy mieli do czynienia z niedostateczną widocznością. Następnie oceniamy sytuacje wokół pojazdu, upewniamy się czy nie spowodujemy zagrożenia. Sprawdzamy czy dźwignia hamulca awaryjnego została opuszczona. Płynnie ruszamy poprzez łagodne puszczenie sprzęgła. Powinniśmy  wykonać płynną jazdę do przodu i tyłu między wytyczonymi liniami. Prędkość nie jest wyznaczona ale samochód nie może się zatrzymać. Podczas cofania obserwujemy zgodnie z techniką kierowania czyli używamy zarówno lusterek jak i tylnej szyby. Jeśli unieruchomimy silnik, jazda nie będzie płynna, nie zatrzymamy pojazdu w wyznaczonym polu, najedziemy kołem na linie to otrzymamy od egzaminatora drugą próbę. Natomiast gdy w jakikolwiek sposób dotkniemy, najedziemy na słupek, wyjedziemy całym kołem za linie lub stworzymy zagrożenie na placu manewrowym to egzamin zostanie przerwany z wynikiem negatywnym.
                      

 
3.Ruszanie na wzniesieniu.

W tym zadaniu podobnie przed ruszeniem oceniamy sytuację wokół pojazdu i wykluczamy możliwość stworzenia zagrożenia. Ruszamy płynnie na wzniesieniu przy użyciu hamulca awaryjnego. Jeśli unieruchomimy silniki lub auto stoczy się więcej niż 0,2m dostaniemy od egzaminatora drugą próbę.

Jazda w ruchu drogowym:

Minimalny czas  egzaminu w ruchu miejskim to 40 min. Egzaminator może skrócić czas egzaminu do 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne oraz wynik egzaminu jest pozytywny. W ruchu drogowym dalej działa zasada, że dopiero dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania kończy nasz egzamin więc jeśli zdarzy się nam jakiś błąd nie trzeba się od razu załamywać. Występują też tzw. duże błędy które od razu mogą przerwać nasz egzamin bez dostania drugiej szansy m.in:  niezastosowanie się do znaków ustalających pierwszeństwo przejazdu, wyprzedzanie bezpośrednio przed oraz  na przejściu dla pieszych, przekroczenie prędkości o 20km/h, niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej, najechanie na linie podwójną ciągłą.